REGULAMIN STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH
na kierunku politologia
w Wyższej Szkole Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki
1 Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. 2019, poz. 1668 ze zm.
- Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacyjnej, Dz.U. 2018, poz. 2218.
- Uchwała Senatu nr 1 Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2019 r.– REGULAMIN STUDIÓW WYŻSZEJ SZKOŁY STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH I AMERYKANISTYKI W WARSZAWIE
2 Zasady ogólne
- Studenci mają obowiązek odbycia i zaliczenia wszystkich praktyk przewidzianych
w planach studiów. - Zasady i tryb organizacji, odbywania i zaliczania praktyk studenckich określa niniejszy Regulamin praktyk.
- Charakter praktyk, ich wymiar godzinowy oraz związek z programem kształcenia wynika z praktycznego profilu studiów politologia w WSSMIA.
- Nad całością przebiegu praktyk czuwa koordynator praktyk studenckich na kierunku politologia, nazywany dalej koordynatorem. Zostaje on wyznaczony do tej funkcji przez Prorektora.
- Wszelkie koszty związane z odbywaniem praktyki pokrywają studenci.
- Praktyki są bezpłatne. Studenci mogą jednak pobierać wynagrodzenie z Zakładu w przypadku, w którym Zakład zawiera ze Studentem umowę o pracę (umowę cywilnoprawną) na okres odbywania praktyki lub dłuższy.
- Studenci sami ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków na okres praktyki. Ubezpieczenie to jest dobrowolne.
3 Cele praktyk
- Zasadniczym celem studenckich praktyk zawodowych jest kształcenie poprzez umożliwienie studentom bezpośredniego pozyskiwania doświadczeń i „praktycznej” wiedzy dotyczącej zasad, organizacji i mechanizmów funkcjonowania instytucji, organizacji, zakładów i innych jednostek organizacyjnych, w których odbywają się praktyki.
- Celem praktyk studenckich jest stworzenie warunków do pogłębienia wiadomości przekazywanych w toku zajęć dydaktycznych i konfrontowania ich z praktyką życia politycznego, społecznego lub gospodarczego.
- Praktyki studenckie mają przyczynić się do efektywnego i etycznie odpowiedzialnego działania w życiu zawodowym, do rozwijania aktywności, wyzwolenia indywidualnej kreatywności i przedsiębiorczości studentów, ale także do rozwijania umiejętności komunikowania się i zespołowej współpracy.
- Zadaniem studenckich praktyk zawodowych w szczególności jest:
- wykształcenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej zdobytej w toku studiów w praktyce funkcjonowania organizacji (integracja wiedzy teoretycznej
z praktyką), - zdobycie praktycznej znajomości zagadnień związanych z politologią,
- poznanie specyfiki pracy na różnych stanowiskach, w instytucjach
i przedsiębiorstwach związanych z politologią, - poznanie własnych możliwości na rynku pracy,
- nawiązanie kontaktów zawodowych, umożliwiających wykorzystanie ich
w momencie przygotowywania pracy dyplomowej.
- wykształcenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej zdobytej w toku studiów w praktyce funkcjonowania organizacji (integracja wiedzy teoretycznej
4 Miejsce i czas trwania praktyk
- Miejscem odbywania studenckich praktyk zawodowych powinny być instytucje publiczne, organizacje pozarządowe lub przedsiębiorstwa, prowadzące działalność związaną z kierunkiem studiów. Mogą to być m.in.:
- jednostki administracji rządowej, w tym polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne;
- instytucje parlamentarne, w tym biura poselskie i senatorskie,
- instytucje i inne organy Unii Europejskiej;
- jednostki samorządu terytorialnego lub gospodarczego;
- organizacje pozarządowe;
- instytucje analityczne i organizacje badawcze;
- przedsiębiorstwa korzystające z pomocy unijnej,
- środki społecznego przekazu.
- Studenci mają obowiązek samodzielnie wskazać podmiot, który wyrazi gotowość przyjęcia ich na praktykę.
- Miejsce odbywania praktyk musi być jednak związane z studiowanym kierunkiem,
a zadania wykonywane przez studenta w ramach praktyk powinny służyć realizacji celów i uzyskaniu efektów kształcenia właściwych dla kierunku politologia. - Dla studentów kierunku politologia zakładami powinny być w szczególności: instytucje państwowe, urzędy administracji rządowej, administracji samorządowej, organy partii politycznych, organizacje społeczne, przedsiębiorstwa gospodarcze, instytucje
i organizacje międzynarodowe, środki masowego przekazu, ośrodki badania opinii publicznej. - Praktyki studenckie mogą być realizowane w kraju i za granicą.
- W ramach praktyki zawodowej możliwe jest podejmowanie różnych form działalności na rzecz Uczelni lub Instytutu Politologii, a w szczególności: działalności Samorządu Studenckiego, działalności organizacji studenckich, działalności kół naukowych lub współorganizowaniu konferencji naukowych.
- Istnieje możliwość realizowania praktyk w więcej niż jednym zakładzie.
- Łączny wymiar praktyk realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych wynosi:
- dla studentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) rozpoczynających studia w roku akademickim 2018/2019– 480 godzin praktyk/ minimum 3 miesiące;
- dla studentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) rozpoczynających studia od roku akademickiego 2019/2020– 960 godzin praktyk/ minimum 6 miesięcy;
- dla studentów studiów drugiego stopnia (uzupełniających magisterskich) rozpoczynających studia od roku akademickiego 2019/2020– 480 godzin praktyk/ minimum 3 miesiące;
- Szczegółowy podział praktyk zawodowych, zgodnie z podziałem na semestry wynosi:
- dla studentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) rozpoczynających studia w roku akademickim 2018/2019, 240 godzin na czwartym semestrze (drugi rok) studiów oraz 240 godzin na szóstym semestrze (trzeci rok) studiów;
- dla studentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) rozpoczynających studia od roku akademickiego 2019/2020 480 godzin na czwartym semestrze (drugi rok) studiów oraz 480 godzin na szóstym semestrze (trzeci rok) studiów;
- dla studentów studiów drugiego stopnia (uzupełniających magisterskich) rozpoczynających studia od roku akademickiego 2019/2020,tj.240 godzin na drugim semestrze (pierwszy rok) studiów oraz 240 godzin na czwartym semestrze (drugi rok) studiów.
- Studenci powinni realizować praktyki w okresach wolnych od zajęć dydaktycznych. Istnieje możliwość odbywania praktyk w trakcie trwania roku akademickiego z jednoczesnym zachowaniem wymiaru praktyk w przeliczeniu na liczbę dni roboczych.
5 Organizacja i przebieg praktyk
- Dokumentację będącą podstawą realizacji i zaliczenia praktyk stanowią:
- podanie o przyjęcie na praktykę (Załacznik nr 1)
- porozumienie w sprawie studenckich praktyk zawodowych (Załacznik nr 2)
- dziennik praktyk (Załacznik nr 3- 3 miesiące; Załacznik nr 3- 6 miesięcy)
- zaświadczenie o odbyciu studenckiej praktyki zawodowej (Załacznik nr 4).
- W czasie trwania praktyki studenci zobowiązani są do:
- przestrzegania przepisów obowiązujących w miejscu odbywania praktyki,
- stawiania się w miejscu praktyki o godzinie wyznaczonej przez zakładowego opiekuna praktyki,
- realizacji indywidualnego programu praktyk zawodowych,
- uzupełniania dziennika praktyk zgodnie z programem praktyk i wykonywanymi czynnościami,
- uzyskania zaświadczenia z odbytych praktyk, wystawionego przez przedstawiciela zakładu, na terenie którego były one realizowane.
- Wpisy do dziennika praktyk powinny być parafowane przez osoby odpowiedzialne za realizację zadań, zaś zatwierdzane przez zakładowego opiekuna praktyk, który po zakończeniu praktyki wystawia opinię o jej przebiegu.
6 Warunki zaliczenia praktyk
- Warunkiem zaliczenia praktyki jest wywiązanie się z zadań sformułowanych w skierowaniu na praktykę.
- Student zobowiązany jest do przedłożenia koordynatorowi praktyk dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyki (dziennika praktyk zawierającego pozytywną opinię zakładowego opiekuna praktyk).
- Dokumentacja niekompletna, wypełniona w sposób nieprawidłowy bądź wybrakowany zostanie zwrócona studentom. Do czasu dostarczenia skorygowanych bądź uzupełnionych dokumentów praktyka nie jest zaliczona.
- Brak zaliczenia praktyki jest jednoznaczny z koniecznością jej powtórzenia.
- Student, który nie odbył wymaganej w planach studiów praktyki, nie może być dopuszczony do egzaminu dyplomowego.
- Zaliczenia praktyki wpisem w karcie egzaminacyjnej dokonuje koordynator praktyk lub osoba upoważniona.
7 Warunki zwolnienia z obowiązku odbywania praktyk
- Studenci posiadający udokumentowane doświadczenie zawodowe odpowiadające treściom programowym studiowanego kierunku mogą ubiegać się o zwolnienie z obowiązku odbywania praktyk zawodowych.
- Przez doświadczenie rozumie się okresy wykonywania czynności zawodowych na podstawie: mianowania, umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy wolontariatu bądź
w ramach prowadzonej własnej działalności gospodarczej. - Jako praktykę koordynator praktyk może zaliczyć również inne formy aktywności odpowiadające treściom programowym studiowanego kierunku, a w szczególności: udział
w obozie naukowym o profilu zgodnym z programem praktyki, odbywanie staży zawodowych, zrealizowanie praktyki zawodowej na innych kierunkach studiów. - Okres wykonywania wyżej wymienionych czynności zawodowych lub form aktywności podlegających uznaniu do zwolnienia z odbycia studenckiej praktyki zawodowej musi być równy bądź wyższy niż ten wymieniony w §4 pkt 8.
- Warunkiem zaliczenia pracy zawodowej w poczet praktyk jest złożenie
u koordynatora praktyk pisemnego podania (Załacznik nr 5) oraz dokumentów uzasadniających podanie. - W wymienionych wyżej sytuacjach dokumentem uzasadniającym podanie zaliczenia pracy zawodowej w poczet praktyk powinny być w szczególności:
- potwierdzone przez zakład pracy zaświadczenie o zatrudnieniu,
- dokument zawarcia odpowiedniej umowy,
- wypis z ewidencji działalności gospodarczej,
- dokument potwierdzający odbycie stażu zawodowego,
- zaświadczenie o uczestnictwie w obozie naukowym,
- zaświadczenie o odbyciu praktyki zawodowej.
- Decyzję o zaliczeniu pracy zawodowej w poczet praktyk podejmuje koordynator praktyk, dokonując stosownego wpisu w karcie egzaminacyjnej.
- Złożenie podania wraz ze stosownymi dokumentami nie jest równoznaczne z otrzymaniem zgody na zwolnienie z obowiązku odbywania praktyki. W szczególnych przypadkach koordynator praktyk może żądać dostarczenia dodatkowych dokumentów, zawierających opis zajmowanego stanowiska pracy, zakresu wykonywanych obowiązków, charakterystyki podejmowanych zadań, jeżeli z zawartości złożonych dokumentów nie wynika jednoznacznie zbieżność lub zgodność z treściami programowymi studiowanego kierunku.